Markkinointistrategiat ja -suunnitelmat

Jokainen yritys tarvitsee toiminnalleen markkinointistrategian. Markkinointistrategia on pitkän aikavälin suunnitelma, joka auttaa yritystä pitämään fokuksen oikeissa asioissa arjen läikkyessä yli. Hyvänä ohjenuorana voidaan sanoa, että markkinointistrategia vastaa kysymykseen mitä yritys tekee, mitä tavoitteita sillä on ja millä tavalla se aikoo saavuttaa nämä tavoitteet.  

Yrityksen koko määrittää markkinointistrategian laajuuden, mutta yleisimmin se sisältää yrityksen toiminta-ajatuksen eli mission, vision, arvolupauksen, SWOT-analyysin, markkina-analyysin, kilpailija-analyysin, asiakas-analyysin, kilpailuedut, jakelukanavat ja tietysti ne tärkeimmät, eli markkinointitavoitteet. Monesti mukaan lisätään myös häikäisevän kirkkaaksi hiotut ja yhdessä lukkoon lyödyt markkinointiviestit.

Markkinointistrategia pohjautuu samanaikaisesti syvälliseen asiakasymmärrykseen ja liiketoimintastrategiaan. Ja jotta markkinointi olisi tavoitteellista tulee markkinointistrategialle tietysti asettaa mitattavat tavoitteet ja mittarit

Ja kun tavoitteet ovat selvillä onkin sitten aika siirtyä itse toteutukseen… Monesti markkinointistrategia ja markkinointisuunnitelma menevät ihmisillä sekaisin. Kun markkinointistrategia keskittyy tavoitteisiin, markkinointisuunnitelma kertoo, miten markkinointistrategia käytännössä toteutetaan – aikataulutuksineen, budjetteineen ja kanavavalintoineen. 

Kuulostaako monimutkaiselta? Ei hätää, autamme sinua. Fasilitoimme työpajat ja toteutamme yhdessä yrityksesi avainhenkilöiden kanssa markkinointistrategiaprosessin alusta loppuun.

Ota yhteyttä niin jutellaan lisää!

Ota yhteyttä niin jutellaan lisää!

Pin It on Pinterest