UGC, eli User Generated Content on yksi merkittävimmistä markkinointitrendeistä vuonna 2024

Elämme pienentyneiden markkinointibudjettien aikakautta, mutta miten saavuttaa tuloksia pienemmällä budjetilla?

Yksi vastaus tähän on hyödyntää käyttäjien luomaa sisältöä entistä innovatiivisemmin, laajemmin ja tehokkaammin kuin koskaan aiemmin. Tämä sisältö voi olla mitä tahansa, jonka asiakkaat tai käyttäjät ovat itse tuottaneet, kuten tekstejä, kuvia, videoita, arvosteluja ja muita sosiaalisen median julkaisuja. UGC eli User Generated Content onkin yksi voimakkaimmin kasvavista markkinointitrendeistä vuonna 2024.

Kyse ei ole uudesta ilmiöstä vaan pikemmin siitä, että vanhaan ilmiöön on tullut uusia toteuttamismuotoja ja painotuksia. UGC mainonta on parhaimmillaan erittäin kustannustehokasta tai jopa ilmaista mainontaa, mutta se vaatii onnistuakseen huolellista suunnittelua ja koordinointia. Eli ajallista panostusta rajallisista markkinointiresursseista.

Olen ostanut ja koordinoinut työelämässäni paljon vaikuttajamarkkinointia, ja oma vinkkini on, että UGC:n koordinointiin kannattaa luoda systemaattinen prosessi, jota noudatetaan KAIKKIEN vaikuttajien kanssa. Sillä muuten langat menevät sotkuun hyvin nopeasti.

Mutta pyöritään vielä hetki UGC:n eri vaihtoehtojen parissa…

Orgaanisessa UGC:ssa asiakkaat luovat ja jakavat sisältöä ilmaiseksi omasta aloitteestaan ja halustaan. Brändit voivat kannustaa tähän esimerkiksi hashtag-kampanjoilla tai kilpailuilla. Marimekko on onnistunut tässä aivan huikean hienosti ja saanut omalle #marimekkolife-hashtagille kunnioitettavat 75,7 tuhatta julkaisua. Mutta tällaiseen tulokseen ei tosin yllä kuin Marimekon kaltainen poikkeuksellinen brändi, jolla on vahva yli sukupolvien rajat ylittävä kannattajajoukko.

Maksettuun UGC:hen kuuluu perinteinen vaikuttajamarkkinointi. Itse iloitsen siitä, että vaikuttajamarkkinoinnissa trendi on siirtymässä vahvemmin mikro- ja nanovaikuttajiin. Tämä on yrityksille huomattavasti edullisempaa kuin yhteistyö julkkisvaikuttajien kanssa tai kalliiden brändilähettiläsohjelmien luominen.


Näin minä hyödyntäisin UGC:ta

Tässä markkinatilanteessa, kun yritysten markkinointibudjetit ovat supertiukoilla, unohtaisin kalliit julkkisvaikuttajat ja keskittyisin ainoastaan kaikista kustannustehokkaimpiin UGC:n muotoihin.

  • Järjestäisin kilpailuja ja arvontoja, joissa kannustaisin asiakkaita luomaan sisältöä palkintoja vastaan.
  • Kannustaisin asiakkaita jättämään arvosteluja tuotteista pieniä palkintoja tai kannustimia kuten alennuskoodeja vastaan. (Tässä tietysti oletuksena, että markkinoitava tuote on suht’ edullinen kulutushyödyke, jota ostetaan useasta.)
  • Keskittyisin myös ehdottomasti UGC:n kautta tehtävään affiliate-markkinointiin, jossa sisällöntuottajat saavat komission jokaisesta myynnistä, jonka heidän UGC-sisältönsä generoi. (Tämä on niin iso teema, että ansaitsee jo oman postauksen.)

Minkälaisia ajatuksia tai kokemuksia tai onnistumisia sinulla on UGC-markkinoinnista? Tai kaipaatko ideointi- tai koordinointiapua UGC-kampanjoiden luomiseksi omalle yrityksellesi? Jos vastasit kyllä, niin laita viestiä, niin vaihdetaan ajatuksia.

Haluatko kuulla lisää?

Varaa 30 min kartoitustapaaminen, niin jutellaan lisää tilanteestasi.